آبجکت انیمیشن

انواع استاپ موشن | همه چیز درباره آبجکت انیمیشن

همه کسانی که با دنیای استاپ موشن سروکار دارند و تا حدی در کار خودشان حرفه‌ای هستند، اولین نمونه کارهایشان را با استفاده از اشیاء پیرامونشان ساخته‌اند. اشیاء متنوع و بی‌شماری که هر کدام ویژگی‌هایی دارند و آنگاه که به آنها شخصیت و حرکت داده شود، می‌توانند بهترین گزینه برای به‌تصویرکشیدن و اجرا کردن ایده‌های ذهنی و خیالی ما باشند.

آبجکت انیمیشن (Object Animation) تکنیکی است که به شما می‌گوید تمامی اشیاء پیرامون شما می‌توانند در انیمیشن شما ایفای نقش کنند. کافی است به آنها نقش جدیدی بدهید و برایشان مسئولیت متفاوتی تعریف کنید. اشیائی که دیگر ثابت نیستند، میتوانند بخندند، حرف بزنند، از شکلی به شکل دیگر و از قالبی به قالب دیگر تبدیل شوند. این یعنی با آبجکت انیمیشن دست شما باز باز است تا استاپ موشنی جذاب، خلاقانه و متنوع بسازید. کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید.

در واقع آبجکت انیمیشن همان پویانمایی اشیا است که با دیگر سبک‌های انیمیشن ترکیب می‌شود. در ادامه تاریخچه این تکنیک را مرور می‌کنیم:

 

اولین آبجکت انیمیشن‌های جهان

Humpty Dumpty Circus ساخته شده توسط استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت، همچنین اثر ابعاد گفتگو (Dimensions of Dialogue) کاری از Jan Svankmajer از اولین آبجکت انیمیشن‌های جهان هستند که کاربرد این سبک را به خوبی نشان داده‌اند. امروز انیماتورهای حرفه‌ای جهان در این سبک فعالیت بالایی دارند و این صنعت را به پیشرفت‌های کم‌نظیری رسانده‌اند.

 

دیدگاه‌های مهم در ساخت آبجکت انیمیشن

دیدگاه اول:

حرکت اشیاء به عنوان موجود زنده با همان ویژگی‌ها و کاربردی که در زندگی ما دارند. طبق این دیدگاه، شما کارکرد اشیاء را تغییر نمی‌دهید بلکه با کمی خلاقیت به آنها جان می‌دهید.

دیدگاه دوم:

حرکت اشیاء خارج از قاعده آنها، یعنی انجام حرکات و رفتارهایی که با ویژگی‌های عادی آنها شباهتی ندارد و بیشتر انسانی است. هرچه پویانمایی اشیاء انسانی‌تر می‌شود، کار نیز دشوارتر و نیازمند خلاقیت بیشتر خواهد بود. بنابراین مهم است که شما چگونه با محیط اطرافتان و هر آنچه در آن هست مواجه شوید، داستان سرایی کنید، جان ببخشید و همه چیز را خارج از قاعده خودش به حرکت درآورید.

 

اشتراک اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.