
ایدهپردازی در استاپ موشن | بایدها و نبایدها
همیشه این ابزار و امکانات دور و برمان نیست که تعیین میکند برای ساخت استاپ موشن به سراغ کدام سبک از انیمیشن برویم. علاوه بر اشیاء و سوژهها، ایدۀ کار نیز مهم است.
درسته که بازیگران اصلی استاپ موشن، اشیاء واقعی هستند اما اینکه چه کسی و چطور این نقش را ایفا کند، تنها با همان ایده اولیه مشخص میشود. بنابراین قبل از هر چیز باید ایدهپردازی در استاپ موشن را جدی گرفت و تا میشود برایش وقت گذاشت.
اینکه در استاپ موشن از چه عناصری استفاده کنیم، موسیقی، تصویر، اشیاء، انسان، سایهها و … سرجای خود، اما آنچه همه اینها را در کنار هم معنادار میکند و به این فرآیند هدف میبخشد، برخورداری از یک سناریوی قوی است که بر یک ایده خلاقانه استور است.
بنابراین، اولین قدم و مهمترین پیشنیاز برای ساخت استاپ موشن داشتن یک ایده خوب است.اما یک ایده خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا بتوان بر اساس آن یک استاپ موشن خلاقانه تولید کرد؟ در ادامه این مقاله، مهمترین ویژگیها و معیارهای یک ایده خوب را مرور میکنیم:
ساده بودن
مهمترین شرط برای یک ایده خوب، ساده بودن آن است به این معنا که وقتی دارید درباره ایده انیمیشن خود صحبت میکنید، از بیان حواشی و اضافات خودداری کنید و مغز یا اصل ایده خود را بیان کنید. اگر برای شما بیان ایده دشوار است، از یک طرحواره برای توضیح ایده استفاده کنید. به عنوان مثال، در استاپ موشن Turtle Journey the crisis in our oceans به جای گفتن در مورد وضعیت محیط زیست و دادن آمارهای بیشمار که معمولا یک رویکرد تحلیلی است و بیان صورت مسئله اصلی را دشوار میکند، یک لاک پشت به ایفای نقش اصلی میپردازد تا مخاطب با قرار گرفتن در موقعیت او، بتواند بحران محیط زیست را در نهفتهترین لایه محیط زیست درک کند.
ملموس بودن
یک ایده خوب بعد از آنکه مطرح شد، در ذهن میماند چرا که فهم آن برای دیگران آسان است. برای اینکه ایده شما ملموس باشد باید از زبان حس برای طرح آن استفاده کنید. در تصویر ابتدایی استاپ موشن Turtle Journey the crisis in our oceans که تمامی اعضای خانواده میخواهند یک سفر هیجان انگیز را در اعماق اقیانوس آغاز کنند، استفاده از زبان احساس برای بیان یک شرایط مطلوب استفاده شده است. شادمانی خانواده در ابتدای یک سفر متفاوت.
معتبر بودن
ایده معتبر ایدهای است که قابل باور باشد و یا از یک منبع معتبر گرفته شده باشد. تنها با منابع معتبر است که میتوانید به ایده خودتان ارزش و مقبولیت بدهید. بنابراین حین طرح کردن ایده تا میتوانید به آن جزئیات، توضیحات لازم، اعداد و ارقام اضافه کنید تا مخاطب از نسبت به ایده شما حس خوبی داشته باشد.
احساسی بودن
ساختار ایده شما باید صورتی باشد که مخاطب با شنیدن آن انگیزهی لازم و کافی پیدا کند تا اثر شما را تماشا کند. تنها احساس است که به شما کمک میکند در همان مرحله اول، مخاطب را با خودتان همراه کنید.
داستانی بودن
چرا آنچه را که در ذهن دارید به صورت یک تجربه شنیدنی و تاثیرگذار بیان نکنید؟ میدانستید آدمها بیشتر وقت خود را به خیالپردازی درباره موضوعات مختلف و آرزوها و اهدافشان میپردازند. داستانها زبان مشترک شما و مخاطبانتان هستند. داستان است که باعث میشود تا بقیه بیشتر شما را درک کنند و با شما همراهی داشته باشند. از آنجا که داستانها کمک میکنند تا تجربهها شبیهسازی شوند، به خوبی در خاطرهها میمانند و میتوانند اثر شما را به یک محصول ماندگار تبدیل کنند.
غیرمنتظره بودن
همه معیارهای ایده یک طرف، غیرمنتظره بودن یک طرف دیگر. تنها غیرمنتظره بودن است که باعث میشود مخاطب روی اثر شما میخکوب شود و توجه خود را از روی آن برندارد. گاه یک سوال میتواند مخاطب شما را به گونهای کنجکاو کند که برای پیدا کردن چرایی آن، پا به پای شما بیاید. پس قاعدهها و عادتها را بشکنید و مخاطبتان را به سمت یک باور غیر معمول ببرید.
جمعبندی
بنابراین، آنچه در ایده پردازی استاپ موشن مهم است زاویه دید شما نسبت به موضوع و انتخاب یک سناریوی مناسب برای بیان آن است. بازیگران استاپ موشن شما باید کسانی یا چیزهایی باشد که بتوانند به مخاطب شما کمک کنند تا او بتواند بهترین فهم را از مسئله و راهکار آن پیدا کند.
در پایان توصیه میکنیم در استاپ موشن Turtle Journey the crisis in our oceans را که از یک ایده استاندارد و خلاقانه برخوردار است تماشا کنید تا برای ساخت استاپ موشن های بعدی، ذهنیت بهتری از فرآیند ایده پردازی داشته باشید.