
معرفی تجهیزات و مراحل ساخت استاپ موشن
بهتره بدونین ساخت استاپ موشن نیاز به تجهیزات گرون نداره. اگر خیلی سختگیری نکنین،میتونین اولین شاهکارهاتون رو با ابزاری که بهتون معرفی میکنیم بسازید:
1.دوربین دیجیتال
هرچی کیفیت دوربین تون بهتر باشه، نتیجه کارتون عالیه. اگر دوربین ندارید، استفاده از یه گوشی هوشمند یا لب تاب هم کافیه.
2.پایه دوربین
باید دوربین تون رو در نقطه مشخصی ثابت کنید و عکسبرداری کنین. برای همین داشتن یه سه پایه (مونوپاد) میتونه کمکتون کنه.
3.نرمافزار ویرایش
بعد اینکه عکسبرداری کردید. به یه نرم افزار نیاز دارید تا عکسها رو ویرایش کنه و با نظم مشخصی کنار بچینه و در پایان، خروجی بگیرید.
4.اشیا و تجهیزات
اگه خلاقیت به خرج بدین از خیلی از وسایل ساده دور و برتون میتونین استفاده کنین و استاپ موشن تون رو خلاقانه بسازین.
شیوه عکاسی در استاپ موشن
حالا وقتش رسیده از کاراکتر یا وسایل صحنه عکس بگیرید. عکاسی در استاپ موشن یه فرآیند ساده است اما زمانبر که باید برای انجامش خیلی خیلی صبوری کنید. نکاتی که در ادامه براتون میگیم میتونه به شما کمک کنه:
1.قدم اول که مهمترین قدم هست اینه که سوژهها یا کارکترتون رو در زوایه درستی تنظیم کنید. یادتون باشه توی صحنه عکاسی تون نباید وسایل اضافی دیده بشن.
2.نور صحنه رو با دقت تنظیم کنید و همیشه مراقب باشید نور در عکسهای مختلف متفاوت و ناهماهنگ نباشه.
3.از همون اول کار، دوربین تون رو در نقطه مشخصی ثابت کنید تا عکاسیها تمام بشن.
4.نرخ فریم عکس رو تنظیم کنید تا بدونید در هر ثانیه به چه تعداد عکس نیاز دارید و چقدر باید تصویر واحدی رو در عکس نگه دارید.
5.در مرحله آخر با کمک ویرایشگر عکسهایی رو که گرفتید ویرایش کنید. سرعت حرکت عکسها رو تنظیم کنید، موسیقی اضافه کنید و خروجی بگیرید.
تاریخچه فرآیند ساخت استاپ موشن
بچهها از تاریخچه استاپ موشن چقدر اطلاع دارین؟ اصلا میدونین اولین استاپ موشنهای دنیا با دوربینهای فیلمبرداری ضبط شدن؟ اوایل یه انیماتور تا عکسهای گرفته شده را تنظیم و پردازش نمیکرد، نمیتونست از کارش خروجی بگیره. اگه ترتیب عکسها طوری میشد که انیمیشن روان و گویا نباشه، نور مشکل داشته باشه یا ماکت آسیب دیده باشه، انیماتور باید دوباره از اول همه مراحل کار و انجام بده.
بعدتر که دوربینهای حرفهای وارد بازار شدن، انیماتورها تونستن دو فریم پایانی کار خودشون رو ببین و با ضبط زنده دوربین مقایسه کنه. حالا انیماتور میتونست بفهمه که انیمیشنی که داره میسازه،در حال پیشرفت است یا نه.
بعدها که دوربین های Canon و Nikon به دنیای فیلمبرداری وارد شدن، انیماتورها این امکان را پیدا کردن تا پیشرفت استاپ موشن خودشون را با کیفیت بالاتر و به صورت حرفهایتری دنبال کنن. سال 2008 بود که اولین بسته نرمافزاری استاپ موشن به نام نرم افزار Dragonframe منتشر شد. نرم افزار دراگون فریم موفق شد نمای زنده کار رو پشتیبانی کنه و به این ترتیب انیماتور میتونست پیشنمایش دقیقی از فرآیند استاپ موشن خود داشته باشه..