امین زیلویی فعال حوزه استاپ موشن

گفتگو با امین زیلویی فعال حوزه استاپ موشن

توی دانشگاه رشته تلویزیون هنری خوند و  با کمک همکلاسی‌هاش اولین استاپ موشن زندگیش رو ساخت. از همون جا بود که افتاد توی دنیای جذاب استاپ موشن و خیلی زود شد یه انیماتور حرفه‌ای.

در حال حاضر امین زیلویی استاپ موشن رو به عنوان حرفه کاریش انتخاب کرده و قصد داره در ادامه راه یه تیم تخصصی بسازه. بریم مصاحبه با امین زیلویی رو بخونیم تا با ایشون بیشتر آشنا بشیم.

 

لطفا مختصری خودتون رو معرفی کنید.

امین زیلویی هستم 23 ساله و اهل کاشان. رشته تلویزیون هنری خوندم و تقریبا 2 سالی هست که به حرفه استاپ موشن وارد شدم.

 

کدام یک از نمونه کارهای استاپ موشنی که تولید کردید رو بیشتر دوست دارید؟ چرا؟

یه استاپ موشن تبلیغاتی برای برند کفش که با تکنیک نقاشی نور که کار نو و جدیدی بود اجرا شد. علاوه بر این، صداگذاری کار رو هم انجام دادم و با استفاده از آهنگ کار رو ریمیکس کردم.

 

اولین بار کجا با استاپ موشن آشنا شدید و تصمیم گرفتید این حرفه رو ادامه بدید؟

اولین بار توی دانشگاه بود که با همکلاسی‌ها یه نمونه کار استاپ موشن تولید کردیم. بعد از شیوع کرونا مشغول انیمیشن بودم و بعد مجددا وارد استاپ موشن شدم و خیلی جدی کارم رو با یه آژانس تبلیغاتی ادامه دادم و چند نمونه کار برای شرکت‌های فرش کاشان تولید کردم. سال 99 خیلی تخصصی‌تر کار رو ادامه دادم و با چند نفر از دوستان علاقمند تعدادی پروژه برای نهادهای دولتی و خصوصی اجرا کردیم.

 

در حال حاضر پروژه‌ای در دست ساخت دارید؟

بله. یک مجموعه استاپ موشن که قرار است در فضای سوشال مدیا منتشر بشه. همین طور با دوستان قصد داریم تیمی بسازیم به نام «امیناتور» که مخفف اسم شخصی من و حرفه‌ای که در حال حاضر دنبال میکنم هست. اسم جالبیه و بهش خیلی علاقه دارم.

اگر به دوران نوجوانی‌ برگردید، دوست دارید برای ورود به این حرفه چه کارهایی انجام می‌دادید؟

همیشه دوست داشتم استادی داشته باشم که توی مسیر ما رو همراهی کنه ولی خب این امکان فراهم نبود و من خودجوش این راه رو ادامه دادم و کار رو شروع کردم.

 

به نظر شما داشتن تحصیلات مرتبط چقدر به پیشرفت در این حرفه کمک‌کننده هست؟

فکر میکنم طراحی مولفه خیلی مهمی در استاپ موشن هست و به نوعی مادر استاپ موشن محسوب میشه. داشتن مهارت و هنر طراحی میتونه کمک بزرگی برای یه استاپ موشن ساز باشه. خب من رشته دانشگاهی‌ام رشته تلویزیون هنر هست که به عنوان یک رشته مرجع محسوب میشه، به این خاطر که هم انیمیشن هست هم گرافیک تلویزیونی. در حال حاضر من با کمک همین رشته، هم استاپ موشن می‌سازم هم انیمیشن تدریس میکنم.

 

اگر به عنوان مخاطب آزاد به شما مراجعه کنیم، برای ورود به حرفه استاپ موشن چه توصیه‌هایی خواهید داشت؟

توصیه من برای ورود به استاپ موشن این هست که اول یک دوره طراحی بخونید و آموزش ببینید. چرا که پایه انیمیشن اول طراحی است، بعد رنگ‌شناسی، فرم‌شناسی و در نهایت عکاسی و ترکیب‌بندی. در ادامه و به تدریج در انیمیت کردن و متحرک‌سازی پیشرفت کنید.

 

به نظر شما وجه تمایز استاپ موشن نسبت به دیگر انواع انیمیشن چی هست؟

 استاپ موشن تکنیکی هست که نسبت به نوع متریال و کارکردهایی که داره خیلی کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر از انیمیشن اجرا میشه و پیاده‌سازی این تکنیک نسبت به کارهای سه بعدی راحتتر و کم دردسرتر هست.

 

به نظر شما یادگیری استاپ موشن میتونه در آینده شغلی دانش‌آموزان موثر باشد؟

استاپ موشن در فضاهای تبلیغاتی بسیار کاربرد داره و نوجوون‌ها میتونن با تولید انیمیشن‌های کوتاه و البته خلاقانه درآمد خیلی خوبی داشته باشند. نوجوان با انجام کارهای کوچک به مرور برای کارهای بزرگتر قوی میشه و میتونه در آینده به یک انیماتور حرفه‌ای و خوب تبدیل شوند و اگر این مسیر رو به طور مداوم ادامه بدهند، موفق خواهند شد. در حال حاضر ما انیماتورهایی داریم که روزی 8 تا 10 ساعت فعالیت می‌کنند.

 

برای علاقمندان به استاپ موشن چه منابعی را پیشنهاد می‌کنید تا پیگیری و مطالعه کنند؟

به نظرم نمونه کارهایی که در فضای اینستاگرام و یوتیوپ منتشر شده را حتما تماشا کنند. همچنین کتاب مرجع انیمیشن و کتاب طراحی محسن عظیمی مقدم را بخوانند. همچنین برای طراحی و عکاسی کتاب منابع عکاسی که در هنرستان‌ها تدریس میشود را مطالعه کنند. مطالعه آثار بزرگان استاپ موشن را هم فراموش نکنند.

 

 

 

 

 

اشتراک اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.