مسعود شریفی در حال ساخت و تولید استاپ موشن

گفتگو با مسعود شریفی فعال حوزه استاپ موشن

از رفقا و هم‌تیمی‌هایش سوال کنید، می‌گویند جسور است و پرتلاش، دانشجوی رشته مکانیک که از سر علاقه موشن گرافیک یاد گرفت و خیلی زود راهش را توی حرفه استاپ موشن پیدا کرد.

حالا هم کارگردانی می‌کند، هم نویسندگی، هم ایده می‌دهد هم سوژه‌هایش را توی صحنه حرکت می‌دهد و مدیریت می‌کند. این روزها مسعود شریفی مدیر تیم آراستاپ موشن است. یکی از تیم‌های حرفه‌ای و تخصصی استاپ موشن با کلی نمونه کار و یک عالمه آرزوهای بزرگ برای آینده استاپ موشن ایران. اگر شما هم می‌خواهید داستان موفقیت مسعود شریفی را بدانید، گفتگوی دبیرخانه رویداد ملی استاپ موشن را با ایشان تا آخر بخوانید:

 

لطفا مختصری خودتان رو معرفی کنید.

سلام به همه استاپ‌موشنی‌های عزیز. مسعود شریفی هستم. در استان اصفهان متولد شدم و در حال حاضر 25 ساله هستم. حدود 7 سالی هست که به طور حرفه‌ای در حوزه موشن گرافیک مشغول کار هستم. چند سالی از فعالیتم در موشن گرافیک نگذشته بود که با استاپ موشن آشنا شدم و تا به الان در این حوزه فعالیت می‌کنم.

 

از بین کارهایی که تولید کردید، کدام  اثر یا کاراکتر رو بیشتر دوست دارین؟

حقیقتا انتخاب سختی هست ولی چند نمونه کار هست که خیلی برای من لذت بخش بوده. اولین کار، «استاپ موشن آقا اجازه» یکی از اولین کارهایی هست که توی تیم‌مون تولید کردیم و تا به الان از چند جشنواره معتبر داخلی جایزه دریافت کرده.

دومین کار «نترسید ولی رعایت کنید» هست. اولین روزهای شیوع کرونا بود که ایده این کار به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم در قالب استاپ موشن پیاده کنم. کار رو ساختم و بازخوردهای خوبی هم گرفتم. مدتی بعد هم در یکی از جشنواره‌های داخلی، عنوان بهترین انیمیشن در حوزه مقابله با کرونا رو به خود اختصاص داد.

کار سومی که خیلی دوست داشتم، یک مجموعه استاپ موشن هست که برای یه برند تبلیغاتی کفش ساختیم. باید برای کفش‌ها ایده‌پردازی می‌کردیم و بهشون جان می‌دادیم. هدفمون این بود که کفش مثل یه ورزشگار حرفه‌ای به صحنه کار بیاید. به خاطر همین، فرآیند کار خیلی جذاب شد.

 

چطور با استاپ موشن آشنا شدید؟ مختصری از سوابق کاریتون تعریف کنید.  

وقتی با این هنر آشنا شدم، اصلا نمیدونستم به این تکنیک هنری میگن «استاپ موشن». بدون اینکه آموزش دیده باشم، شروع کردم به ساختن. جالب اینکه از همون اول کار توجه من رو به خودش جلب کرد. برام خیلی جالب بود که میتونم به یه سوژه بی‌حرکت جان بدم. همین باعث شد که برم دنبال این هنر، آموزش ببینم و در نهایت علاقمند بشم که خیلی حرفه‌ای استاپ موشن بسازم.  

 

این روزها مشغول چه پروژه‌ای هستید؟

در حال حاضر مشغول یه کار سریالی به سبک فیلم کوتاه و کاملا تبلیغاتی هستم. موضوع کار درباره کتاب هست. کاراکتر کتاب طراحی میشه، زنده میشه و به دنیای کتاب‌ها وارد میشه. در دنیای کتاب‌ها بر اساس هر موضوع، اتفاقات جذابی برای کارکتر اصلی میافته.

 

با تیم یا استودیوی مشخصی کار می‌کنید؟ لطفا معرفی کنید؟

 بعد از چند سال فعالیت در حوزه استاپ موشن، با دوستان علاقمند تصمیم گرفتیم یک تیم تخصصی تشکیل بدهیم و کارهای بیشتری در این حوزه انجام بدیم. نتیجه این تصمیم، شکل‌گیری برندی بود با عنوان آراستاپ موشن که قصد داره خیلی حرفه‌ای نیازهای علاقمندان به استاپ موشن رو از جمله آموزش، تامین تجهیزات، مشاوره تخصصی، سفارش استاپ موشن و… برآورده کند.

 

 

بسیارعالی. اگر در چنین موقعیتی به دوران نوجوانی برگردید، چه کارهای بیشتری تو مسیر حرفه‌ای‌تون انجام میدین؟

حقیقتا از راهی که تا الان رفتم، خیلی راضی هستم و مسیر خوبی رو تجربه کردم، ولی اگر قرار باشه به عقب برگردم، خیلی زودتر وارد بحث هنر و استاپ موشن میشم تا مهارت و تجربه‌ی بیشتری برای کار داشته باشم.

 

به نظر شما، برای ورود به حرفه‌ی استاپ موشن داشتن تحصیلات مرتبط لازمه؟

قطعا نمیشه گفت به تحصیلات مرتبط احتیاج داریم یا اینکه تحصیلات مرتبط کمک‌کننده نیست. من مصداق کسی هستم که تحصیلات مرتبط با این حوزه رو نداشتم، دبیرستان ریاضی خونده بودم و دانشگاه هم مهندسی مکانیک و اینها هیچ کدام ارتباطی با هنر نداشتند. ولی در کنار درس، هنر را ادامه دادم و وارد حوزه موشن گرافیک شدم. در این مرحله، علاقه واقعی خودم را پیدا کردم و با پشت کار زیاد موفق شدم، خودم را از موشن گرافیک به استاپ موشن ارتقاء بدهم.

به نظر من، تجربه کاری خیلی بیشتر از تحصیلات آکادمیک به آدم کمک میکنه. کافیه سه ماه در یک استودیو انیمیشن کار کنید، میتونید به اندازه کسی که 4 سال درس انیمیشن خونده، تجربه کسب کنید. حتی خیلی بیشتر. البته این موضوع به اراده شخصی شما هم بستگی داره.

 

به نظر شما ساخت استاپ موشن چه تاثیری در رشد شخصیتی نوجوان داره؟

رشد شخصیتی نوجوان زمانی اتفاق می‌افته که ذهن خلاق و پویایی داشته باشه. این پویایی و خلاقیت هم در حل مشکلات شخصی، هم در آینده کاری شخص موثر خواهد بود. استاپ موشن هم تکنیکی هست که کاملا بر پایه خلاقیت استوار هست و تقویت نوجوان در استاپ موشن یعنی رشد ذهنی نوجوان. به این دلیل که نوجوان با استاپ موشن یاد میگیرد ذهنش را باز کند و هر چیزی را که تصور می‌کند، پیاده کند. وقتی این خلاقیت به نتیجه میرسد، نوجوان اعتماد به نفس خوبی پیدا میکند.

 

اگر به عنوان یک شخص عادی برای ورود به حرفه استاپ موشن به شما مراجعه کنم، این حرفه رو چطور معرفی می‌کنید؟ برای ورود به این حرفه چه مهارت‌ها و اطلاعاتی باید داشته باشم؟

در ایام کودکی از تماشای داستان‌های جادویی لذت می‌بردم. آرزو داشتم جادو کنم، مثلا یک دوچرخه جادویی برای خودم خلق کنم. استاپ موشن همان دنیای جادویی درون ذهن ماست. جادویی که قدرت انجام هر ایده‌ای را داری. سوژه مورد نظرت را خلق میکنی، به آن حرکت میدهی و داستان خودت را پیش میبری. وقتی سوژه ذهنی ات را توی دست می‌گیری و لمس میکنی، لذت بیشتری میبری تا اینکه این سوژه را فقط روی کامپیوتر داشته باشی.

مهارتی که خیلی در این حوزه کارآمد هست، شناخت مفهوم انیمیشن، حس حرکت و درک قوانین این تکنیک هست که با مطالعه و تجربه کار قابل یادگیری است.

 

به نظر شما، وجه تمایز یا مزیت استاپ موشن نسبت به دیگر تکنیک‌های انیمیشن چه هست؟

در استاپ موشن مخاطب واقعی بودن سوژه رو درک میکنه. مثلا صندلی رو میبینه و حرکت خود به خودی این صندلی برایش جذابیت دارد. ولی دیگر سبک‌‌های انیمیشن، مخاطب با علم به اینکه این سوژه‌ها نرم‌افزاری و غیر واقعی هستند، انتظار هر اتفاقی را دارد و از این بابت جذابیت چندانی برایش نخواهد داشت.

 

دانش‌آموزان علاقمند به استاپ موشن، برای حرفه‌ای شدن چه مسیری را باید طی کنند؟

«نمیشود و نمیتوانم» را برای همیشه کنار بگذارد. در استاپ موشن هر چیزی شدنی است. پس ذهن را نباید محدود کرد که چه چیزی بسازم؟ خوب میشود یا نه؟ فقط و فقط شروع کنید به ساختن. وقتی ساختن شروع می‌شود، ایده‌های جذابتری به ذهن خواهد رسید. همین ساختن‌هاست که تجربه من و شما را زیاد می‌کند و کار به مرور پیشرفت خواهد کرد.

 

به نظر شما یادگیری استاپ موشن میتونه در آینده شغلی دانش‌آموزان موثر باشد؟

استاپ موشن از تکنیک‌هایی هست که به تازگی جایگاه خیلی خوبی در فضای تولیدات تبلیغاتی دنیا پیدا کرده و در حال حاضر، خیلی از برندهای معتبر جهان محصولات و خدمات شون رو با همین تکنیک معرفی می‌کنند. بنابراین با یادگیری این تکنیک، بازار کار خوبی در انتظار نوجوانان خواهد بود.

 

آینده استاپ موشن را در ایران و جهان چطور می‌بینید؟

خیلی ها فکر می‌کردند با آمدن نرم‌افزارهای سه بعدی به دنیای انیمیشن، استاپ موشن برای همیشه منقضی خواهد شد. اما تجربه نشان داد، استاپ موشن همچنان برای مخاطبین جذابیت دارد به طوری که تعدادی از بزرگترین استودیوهای بزرگ انیمیشن دنیا، استاپ موشن تولید می‌کنند. اخیرا حتی فضای خوب و جذابی در ساخت استاپ موشن ایجاد شده و به سرعت در حال گسترش است.

 

برای علاقمندان به استاپ موشن چه منابعی را پیشنهاد می‌کنید تا پیگیری و مطالعه کنند؟

یه نکته خیلی موثر در یادگیری استاپ موشن دیدن نمونه کار هست. دیدن نمونه کار، هم خلاقیت شما رو بیشتر میکنه، هم باعث یادگیری بهتر خواهد شد. پس اگر قصد دارید استاپ موشن بسازید، حداقل یک روز تمام باید نمونه کار ببیند. نمونه کارهای استاپ موشن رو میتونین در اینستاگرام، یوتیوب، ویمئو، بیهنس، پینترست و دیگر سایت‌های تخصصی ببینید.

 

و سخن پایانی شما

آرزو می‌کنم روز به روز افراد بیشتری با این هنر آشنا بشوند و شاهد گسترش دنیای استاپ موشن در کشور عزیزمان ایران باشیم. روزی که هنرمند ایرانی در کنار دیگر هنرمندهای جهان بدرخشد و ایران هم به قطب‌ تولید استاپ موشن در جهان تبدیل شود. به نظرم، این آرزوی دوری نیست…

 

 

 

 

           

 

اشتراک اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.