نخستین گردهمایی فعالان استاپ موشن کشور برگزار شد

سالن سلمان هراتی حوزه هنری تهران در روز 23 مرداد ماه میزبان نخستین گردهمایی فعالان استاپ موشن کشور با رویکرد آشنایی هنرمندان این حوزه و بیان تجربیات ایشان بود. هنرمندان استودیو خاک و استارتاپ آراستاپ موشن از جمله فعالان حاضر در این گردهمایی بودند. 

در ابتدای این گردهمایی، محسن مشرقی، دبیر جشنواره، که میزبانی این دورهمی را نیز برعهده داشت به ارائه فعالیت‌های انجام شده در این حوزه پرداخته و وضعیت کنونی این صنعت را در کشور تبیین کرد. 

وی افزود در زمینه استاپ موشن گروه و جمع واحدی در ایران وجود ندارد تا هنرمندان به راحتی یکدیگر را بشناسند و هم‌افزایی داشته باشند ولی در حوزه‌های دیگر هنری، هنرمندان شبکه‌هایی را دارند که می‌توانند از ارگان‌ها مطالباتی داشته باشند.

مشرقی گفت: به دلیل دور بودن هنرمندان استاپ موشن از یکدیگر و عدم شناخت نمی‌توان حرکتی رو به صورت جمعی و در قالب گروه در این زمینه انجام داد. دبیر جشنواره از مذاکرات صورت گرفته با حوزه هنری و بیان دغدغه‌های هنرمندان استاپ‌موشن و مطالباتی که در این زمینه صورت گرفته است خبر داد و برای رشد هر چه بیشتر و سرعت بخشیدن به این بخش از هنرمندان خواستند با شناخت ظرفیت ها برای رشد یکدیگر در این زمینه همراهی جمعی صورت بگیرد.

وی گفت : از طرفی اگر شناخت افراد و گروه‌های حرفه‌ای شکل بگیرد و ایده‌ها و مدل‌های جدید با یکدیگر تبادل شود در قسمت آموزش استاپ موشن رشد بیشتری خواهیم داشت.

در ادامه این گردهمایی زهراسادات مطهری دانشجوی ارشد دانشگاه هنر و مدرس عکاسی دانشگاه شریعتی از تجربیات خود در زمینه استاپ موشن گفت و افزود در زمینه آموزش استاپ موشن به کودکان فعالیت‌ها و تحقیقاتی در حال انجام است.

فاطمه جدی یکی دیگر از میهمانان به سابقه ده ساله خود در زمینه عکاسی اشاره کرد و گفت سه سال است که در زمینه استاپ موشن فعالیت دارد و برای قشر کودک فعالیت‌هایی را انجام داده و محتواهای آموزشی برای این رده‌ی سنی تولید کرده است.

رضا خدادادی نیز گریزی به سابقه ده ساله خود در زمینه انیمیشن و سابقه سه ساله خود در زمینه استاپ موشن داشت و اظهار داشت زمینه فعالیتشان بیشتر در حوزه محیط زیست و فرهنگ سازی است و همزمان مدرس استاپ موشن در هنرستان هستند.

همچنین محمدرضا آهویی ازفعالیت‌های جدید و پروژه های درحال ساخت خود خبر داد و افزود این حرفه را مدت کوتاهیست که با همراهی گروهش شروع کرده است.

در ادامه هنرمندان استودیو خاک به معرفی گروه و بیان تجربیات خود پرداختند؛ مهدی خرمیان کارشناسی ارشد گرافیک از بزرگان این عرصه با سابقه بیش از 30 سال از شروع کار خود و تجربیات و چالش هایی که در این سال‌ها با آن رو به رو شده بود پرداخت و بخش‌هایی از آثار خود که در طول این سال‌ها به نمایش درآمده بود را به اجرا گذاشت. خرمیان از روند شکل گیری این کار از آنالوگ به دیجیتال و فراز و نشیب‌های این عرصه و رشد ابزار کاری در طول این سالها گفت و بیان کرد که در فاصله استفاده از نگاتیو تا رسیدن به دیجیتال برای تولید بهتر این حرفه دستگاهی را خریداری کردند در تلویزیون تا هنرمندان بتوانند فریم به فریم کار را بر روی نوار ویدیویی ضبط کنند و در لحظه کار را مشاهده کنند که این دستگاه هزینه بالایی داشت و عمر کوتاه.

 وی در ادامه افزود اولین انیمیشنش را در سال 66 ساخته است و از فراز و نشیب‌های کار خود و شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی و داوری مسابقات مختلف در این زمینه در طول این سال‌ها واز شرایط نامساعد این روزهای تولید گفت.

این هنرمند در ادامه از برنده شدن جایزه دوربین طلایی در سال 1369 برای فیلمی به نام سبز رنگ دوستی که در سبک استاپ موشن خمیری تولید شده بود و اولین ورود وی به صنعت استاپ موشن تلقی می‌شود یاد کرد. وی در ادامه به اشاره به این مسئله که تخصص استودیوهایی مثل استودیو خاک تولید است؛ اعلام کرد مشکل اصلی استودیوهای تولید استاپ موشن در این زمینه نداشتن بازاریابی بین‌المللی است و در زمینه بازاریابی تولیدات استاپ موشن با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

حمید محمدی همکار وی در استودیو خاک اخرین اثر خود را که ساخت و تولید آن بیش از 5 سال به طول انجامیده است برای اولین باردراین برنامه به نمایش گذاشت و خاطراتی از زمان تولید و اجرای این اثر ارزشمند بیان کرد وتجربیات خود را برای حضار بیان کرد.

در قسمتی دیگر از این دورهمی مسعود شریفی از فعالین این صنعت و مدیر استارتاپ آر استاپ موشن به معرفی استارتاپ آر استاپ موشن و معرفی خود پرداخت قسمتی از فعالیت‌های گروه خود در آر استاپ موشن که در زمینه آموزش استاپ موشن و و فروشگاه تجهیزات بوده است را معرفی کرد و نمونه‌هایی از آثار تولید شده در این استودیو را به نمایش گذاشتند.

در پایان محسن مشرقی با تاکید بر آموزش و فعالیت و هم افزایی و مطرح کردن طرح های هنرمندان با حوزه هنری پرداختند و خواستار همراهی هنرمندان با یکدیگر و حوزه هنری شدند.

اشتراک اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.