
نشست شورای سیاستگذاری رویداد در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.
مشرقی: گمشده نظام تعلیم و تربیت مسئله خلاقیت است
در ابتدا، «محسن مشرقی» تهیه کننده استاپ موشن درباره تفاوت این رویداد با جشنوارههای استاپ موشن اظهار داشت: اولین تفاوت این جشنواره با سایر جشنوارهها را میتوان در انتخاب نوع مخاطب آن دانست چراکه مخاطب این جشنواره قشر نوجوان و دانشآموز است و تمام طراحیهای نویی که برای آن رقم خورده است براساس میل مخاطب صورت گرفت است.
وی خلاقیت را خلأ زیستبوم نوجوان دانست و با تأکید براینکه گمشده نظام تعلیم و تربیت امروز مسئله خلاقیت است، گفت: یکی از دستاوردهای این جشنواره برای مخاطبان اصلی که نوجوان است خلاقیت خواهد بود و دستاورد بعدی مورد انتظار آموزش کار تیمی به نوجوانان است که آن نیز خلأ نظام تعلیم و تربیت به شمار میآید که در جشنواره مورد تأکید است بخاطر همین ما به کارهای تیمی ارزش خواهیم داد و افراد را به حضور تیمی ترغیب میکنیم.
مشرقی با بیان اینکه خیلی مهم است مخاطب نوجوان به تولید محتوای استاپ موشن بپردازد، تصریح کرد: در این رویداد انتظار نداریم تنها افرادی که سابقه تولید کار خوب و حرفهای دارد شرکت کنند بلکه علاقهمندیم افرادی که در این زمینه تازهکار هستند شرکت گسترده داشته باشند و پیشبینی حضور آنها در رویداد صورت گرفته تا وارد فرایند شوند و کار کنند.
این تهیه کننده استاپ موشن خاطرنشان کرد: این فراخوان صرفاً محصولمحور نیست درحالی که در جشنوارهها حرفهایها رتبههای برتر را شامل میشوند درحالی که در این مسیر اصالت برمحصول نیست و اگر بخواهیم سهگانه محصول، فرایند و انسان یا تولید کننده را تعریف کنیم، در اینجا برای ما اصالت با فرد و تولید کننده و فرایند است. از طرفی رقابت در مسیر این رویداد برایمان مهم است لذا مسیری برای رشد و حرفهای شدن تازهواردها خواهد بود و انتظار داریم حاصل این جشنواره در آینده شکلگیری استودیوها و شرکتهای تولید انیمیشن و استاپ موشن در کشور باشد.
وی از طراحی رویدادهای استانی و برنامههای مجازی برای این اتفاق خبر داد و با تأکید بر اینکه افراد تازهکار میتوانند از طریق آموزشهای تولید شده ساخت استاپ موشن رشد کنند، گفت: افراد میتوانند این آموزشها را از طریق سایت جشنواره دانلود کنند و از طریق آن آموزش و رشد پیدا کنند و اگر سابقهای ندارند، تمرین کنند.
مشرقی از طراحی رویدادهای استانی برای جشنواره «مسیر رقابتی استاپ موشن» خبر داد و بیان کرد: این رویدادها به صورت تیمی است و دانشآموزان آموزش خواهند دید تا به تولید یک اثر منجر شود.
این تهیه کننده استاپ موشن در توضیح سایت به تشریح بخش بازارگاه پرداخت و گفت: در این بخش سایت یکسری پروژهها تعریف شده است چراکه افراد که قشر دانشآموز میباشند پس از فراگیری مهارتهای رسانهای همواره با چالش سوژه روبرو هستند بخاطر همین ما پروژههایی را به عنوان سوژه درج کردهایم که قصد داریم این بازارگاه در ادامه جریان تولید محتوا را رقم بزنند. مجموعههای دولتی و خصوصی مختلف میتوانند در این سایت سفارش استاپ موشن درج کنند تا دانشآموزان با هزینههای کم آن را بسازند چراکه استاپ موشن یک کار هزینهبردار است که تیمهای کمی مشغول فعالیت هستند لذا ما با این کار تیمهای آموزشی و بازاری مستمر را شکل خواهیم داد.
وی درباره کارگاه نهایی این رویداد گفت: تیمها در کارگاه نهایی قرار است پروژههای خرده شدهی مختلفی را از یک کلان پروژه که برگرفته از مجموعه کتاب سرگذشت استعمار است، ایده گرفته و تولید اثر صورت گیرد که امیدواریم این رویداد زمینهساز شرکتها و مجموعههای تولید استاپ موشن باشد.
مافی: قدمهای بلندی برای استاپ موشن درنظر گرفته شده است
در ادامه، «امیررضا مافی» مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری به برگزاری دوره اول جشنواره استاپ موشن در حوزه هنری تهران اشاره کرد و با تأکید براینکه استاپ موشن از هنرهای مهم عرصه انیمیشن است که وجه آرتیستیک بر صنعتی بودن آن غلبه دارد، افزود: استاپ موشن به واسطه دقتنظری که باید در مسیر تولید آن داشت بسیار برای نوجوانان مهم است چراکه از تکنیکهای انیمیشن بهره میگیرد و صرفاً صنعتی نیست و خلاقیت در آن موثر است.
وی به اهداف پیشبینی شده رویداد جشنواره استاپ موشن اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی درباره یک ساحت از انیمیشن صحبت میکنیم که مربوط به استاپ موشن است فراخوان گستردهای برای جذب و فعالیت دانشآموزان و مخاطبین نیز لازم دارد.
مافی به تجربه برگزاری رویداد «رویازی» و «جایزه پؤوهش سال سینمای ایران» پرداخت و با بیان اینکه در این رویدادها خلاهایی را در مسیر تجربه کردهایم که باید پیشبینی لازم را برای آن تدارک دید، خاطرنشان کرد: هر رویداد و جشنوارهای بحثهایی فنی دارد که دبیرخانه را درگیر خود میکند و همین درگیریها باعث غفلت از ماموریتهای اصلی آن میشود.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری تدارک رویدادهای مختلف استانی کار بسیار بزرگ و سختی است که با تدابیر پیشبینی شده میتوان روند رویداد را با سرعت پیش برد.
وی اصالت داشتن نیروی انسانی در حوزه هنری را مورد تأکید قرار داد و گفت: البته تربیت سازوکار متفاوتی با آموزش دارد چراکه مسیر تربیتی دارای یک زیست خاص است که در اهداف کلان این جشنواره باید این فرایند تربیتی را پیشبینی کنیم چون مسیر مهمی است و معتقدم ساختن انسان و جوان یک کار پیچیده و سختی است و برای آن باید فرایندهای از قبل برنامهریزی شدهای داشت.
مافی با تأکید براینکه مسیر تربیتی جشنواره استاپ موشن برای نوجوان نباید به سمت یک فعالیت اقتصادی سوق داده شود، گفت: اگرچه آموزش کسب درآمد برای نوجوان مناسب است اما این فعالیت نباید آرمان نوجوان را تبدیل به مباحث اقتصادی کند لذا برای این اهم نیز باید برنامههایی از قبیل خیریه دانشآموزی تعبیه کرد.
موسوی: باید سکوی پرتاپ خوبی برای مستعدین این حوزه بود
سید مجتبی موسوی انیماتور استودیو لایکا با بیان این که: قدمت استاپ موشن را 120 برمیگردد خاطر نشان شد با شکلگیری استودیو لایکا این تکنیک در 15 سال اخیر مجدد زنده شد و با رشد تکنولوژی استاپ موشن به نسبت قبل پررنگتر خواهد شد. ایشان به مسئله مهم مهاجرت نخبگان اشاره کردند و از این بابت بسیار ابراز تأسف کردند. ایشان در ادامه گفتند: مسئله بازار و مهاجرت نخبگان دو موضوع به هم پیوسته است. اینکه ما نوجوانان را وارد عرصه تولید کنیم بسیار جذاب است. وجود بخش بازارگاه جشنواره ایده خوب و درستی است. همچنین ایشان هدف از برگشت خود به ایران را چنین بیان کردند: برگشت من به ایران با هدف شکلدهی تیمهای داخلی و شناسایی نخبگان بود و اجرای این رویداد به این امر کمک خواهد کرد. به همین دلیل باید برای مستعدین برنامه مشخص و جدی در پیش گرفت تا از توانایی این افراد در داخل کشور بهرهمند شد.
در ادامه این نشست، فرایند جشنواره «مسیر رقابتی استاپ موشن» که توسط حوزه هنری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت و کارشناسان این حوزه نظراتی را پیرامون آن مطرح کردند.