برگزاری آیین افتتاحیه و رونمایی از پوستر رویداد ملی استاپ موشن

نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی از پوستر «رویداد ملی استاپ موشن» صبح روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دومین رویداد بین‌المللی استاپ موشن، در این نشست سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان، امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن حضور داشتند.

هدف ما تنوع‌بخشی به سبد مصرفی نوجوانان است

در ابتدای این نشست سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان ضمن معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد بیان کرد: فارغ از بحث مسیر ملی استاپ موشن، باید بگویم حوزه هنری کودک و نوجوان در یک اتمسفر بزرگ‌تر به دنبال موضوعاتی است که یکی از آن‌ها حل مسأله استعدادیابی در میان نوجوانان است که یکی از مسیرهای آن استاپ موشن است. یکی از دلایل مهمی که حوزه هنری کودک و نوجوان به این مسیر پا گذاشته این است که رشد در مسیر اتفاق می‌افتد و باید نوجوانان را کمک کنیم که بال داشته باشند و وبال آنها نباشیم.

وی تأکید کرد: مسأله محوری در میان نوجوانان امروزه این است که نوجوانان مصرف‌کننده هستند در حالی که باید کنش‌گر باشند از همین رو به این طرح رسیدیم که با رشد و کارورزی تطبیق دارد. مستعدپروری یکی دیگر از رویکردهای ماست که این رویداد به‌عنوان ورودی نوجوانان مستعد است و بعد آن‌ها را توانمند می‌کند. تنوع‌بخشی به سبد مصرف کودکان و نوجوانان یکی دیگر از اهداف ماست که بخشی از این تنوع‌بخشی را می‌توانیم با کمک نوجوانان انجام بدهیم.

عباسی ادامه داد: این رویداد به طور مشخص در استان‌های منتخب به صورت منطقه‌ای فعال خواهد شد که در پاسخ به سیاست فراتهرانی است متأسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری زیاد است که تمام مسائل از دریچه تهران دیده می‌شود. شکستن این حصر رسانه‌ای، توجه و تولید مستلزم این است که هنرمندان در مناطق خود فعال شوند و این روایت تک بعدی را تغییر دهند چون زبده‌ترین هنرمندان از سراسر ایران هستند و صرفاً محدود به تهران نیستند. یکی از مهمترین اقدامات ما در مسیر برگزاری رویداد ملی استاپ موشن توجه به استان‌هاست تا نوجوانان را در استان‌ها شناسایی کنیم.

مسیر مشارکت کودکان و نوجوانان را هموار می‌کنیم

امیررضا مافی هم در ادامه این نشست توضیح داد: مرکز انیمیشن حوزه هنری بر تولیدات متنوعی که در حوزه انیمیشن صورت می‌گیرد، تمرکز دارد و در پی آن است که این موارد را توسعه بدهد. یکی از گونه‌های بسیار مهم که در دوره‌ای کمتر به آن توجه شده، استاپ موشن است. از سوی دیگر موضوع فراتهران حائز اهمیت است. ضمن اینکه کودکان و نوجوانان سهم زیادی از مخاطبان را دارند توجه ما به این طیف باعث می‌شود همکاری ما با حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر شود.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم این تکنیک را به عنوان یک بهانه جهت حضور نوجوانان و مخاطبان نوجوان در کار داشته باشیم و یک رویداد در شکل ملی خود برگزار کنیم. در جلسات شورای سیاستگذاری همه متفق‌القول بودند مسیر این رویداد یک مسیر تربیتی است و موجب رشد و تعالی کودکان و نوجوانان خواهد بود. ما بستری را فراهم خواهیم کرد که در آن رقابت به معنای عام، مفهوم ندارد بلکه به آن معناست که کودکی توانایی خود را به کار ببند، اثری را خلق کند و با جهان اطراف خود ارتباط برقرار کند است. به نظر می‌رسد این رویداد این نقطه و نکته برایش حایز اهمیت است و اگر به این نقطه برسیم به کمال مطلوب خود دست پیدا کرده‌ایم.

مافی تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم یک جشنواره برگزار کنیم، ما یک مسیر را برای مشارکت کودکان و نوجوانان هموار می‌کنیم از همین رو اتفاق نظر داشتیم که نقطه مغفول، همین مسیرسازی و مسیریابی است ما بر موضوع تربیت بیشتر تأکید کردیم چون تربیت یک زیست میان مربی و بچه‌هاست. استاپ موشن به‌عنوان یکی از گونه‌هایی است که ذیل انیمیشن تعریف می‌شود. مرکز انیمیشن حوزه هنری تاکید دارد این گونه در سراسر کشور فعال شود و اگر بتوانیم استعدادهای هنری بچه‌ها را کشف و بعد به آن‌ها مراجعه کنیم و در مسیر تربیتی قرار بدهیم، در سال‌های بعد هنرمندان منحصر به فردی را در این حوزه خواهیم داشت.

رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در ادامه گفت: نکته پایانی من این است که ما بر مسیر بودن این رویداد تاکید داریم و همین مسأله آن را متجلی خواهد کرد اگر بتوانیم این مسیر را هموار کنیم که همانا وظیفه سازمانی ماست، موفق خواهیم بود. ما باید در تربیت نیروی جوان با تأکید بر فراتهران اقدام کنیم که یکی از مسیرهای بروز این اتفاق همین رویداد ملی استاپ موشن است.

ما یک «جشنواره» نیستیم

محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن هم در ادامه این نشست رسانه‌ای بیان کرد: ما یک جشنواره نیستیم برای همین عبارت «رویداد ملی استاپ موشن» را برگزیدیم. مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان هستند حتی کسانی که تا حالا هیچ انیمیشن و استاپ موشنی تولید نکرده‌اند، مخاطب ما هستند. نگاه ما رو به آینده است. انتهای این مسیر برای ما جذاب است و آینده را در دستان این نوجوانان می‌بینیم‌.

وی افزود: از سوی دیگر نوجوانی زمان شکفتن خلاقیت است و تمرین استاپ موشن باعث بروز خلاقیت آن‌ها می‌شود. تمایز اول ما در انتخاب مخاطب است. نکته دوم اولویت رشد و تربیت نیروی انسانی است. معمولاً در جشنواره‌های کشور توجه‌ها به محصول است و فراخوان دریافت آثار می‌دهند اما برای ما در درجه اول مهم است که نوجوانان این مسیر را شروع کنند. طبیعتاً از کسی که تازه وارد این مسیر شده توقع دریافت آثار باکیفیت نداریم. از این رو از افرادی که تاکنون اثری تولید نکرده‌اند هم دعوت می‌کنیم در این رویداد شرکت کنند.

مشرقی گفت: توجه ما به مسیر رشد است ما به نوجوانان فرصت شروع و جسارت آغاز را می‌دهیم. معمولاً جشنواره‌ها اختتامیه دارند اما نگاه ما نسبت به این رویداد یک نقطه آغاز است. یک مسیر ادامه‌دار طراحی کرده‌ایم و در تلاشیم که انتهای آن به یک بازار مستمر گره بخورد. ما اصولی هم داریم. یک اصل هم‌آموزی است تا نوجوانان از هم دیگر یاد بگیرند، تعامل، کار تیمی، رشد مخاطب و بازی‌وارسازی هم از دیگر هدف ماست. دوست داریم نوجوانان از سمت مصرف‌کنندگی به سمت تولید بروند.

وی تأکید کرد: دوست داریم در آینده آن‌ها صاحب استودیو انیمیشن‌سازی شوند. اینجا افق‌های جدیدی برای نوجوانان باز می‌کند که تنها به فکر پزشک و مهندس شدن نباشند. استاپ موشن بهترین فرم برای شروع کار نوجوانان است و به بهانه آن خیلی از هنرهای دیگر مثل تدوین، عکاسی، نورپردازی و… را یاد می‌گیرند. گرچه استاپ موشن کار هزینه‌بری است اما تمام این کارها را بچه‌ها می‌توانند در منزل خود یاد بگیرند چون استاپ موشن جادوی حرکت به اجسام بی‌جان است.

مشرقی ادامه داد: در کنار استاپ موشن بچه‌ها هنر بیان روایت و قصه‌گویی را یاد می‌گیرند، تجربه کار تیمی نوجوانان از اولویت‌های ماست در ارزشگذاری کارها در کشور ما به کارهای فردی توجه می‌شود اما ما کار تیمی را مد نظر داریم. دوره اول در دوران کرونا به صورت خانگی برگزار شد که موفقیت‌های خوبی به دست آورد و به پشتوانه آن دوره دوم را برگزار می‌کنیم. آنچه بچه‌ها در این رویداد تجربه می‌کنند شبیه یک کسب و کار خانگی است البته وقتی آموزش‌های فنی رسانه‌ای را به نوجوانان یاد می‌دهیم آنها در یک سردرگمی قرار می‌گیرند و این یک نقطه انحطاط آنها خواهد بود. بنابراین ما بخش بازارگاه در نظر گرفتیم تا بتوانند سفارش‌دهنده داشته باشند و این جریان ادامه‌دار باشد.

دبیر رویداد ملی استاپ موشن در ادامه گفت: بخش بازارگاه ما یک حلقه وصل بین نوجوانان و مشتریان استاپ موشن خواهد بود در همین بخش بچه‌ها با هم رقابت هم دارند، چون ممکن است یک پروژه را چند گروه بگیرند و بهترین‌ها انتخاب شوند اگر بتوانیم مدل موفقی را در این بخش طراحی کنیم و به آن ایده‌آل خودمان برسیم، می‌توانیم این بخش را به حوزه‌های دیگر هم وصل کنیم این کار باعث می‌شود یک نهضت تولید محتوا رخ دهد.

وی افزود: هفته پیش سفری به استودیوهای کشور روسیه داشتیم و برای آنها مدل این رویداد را توضیح دادیم که خیلی استقبال کردند اما استاپ موشن در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود. نگاه ما ملی است و تنها به حضور در تهران اکتفا نکردیم. دوست داشتیم در همه استان‌ها رویداد حضوری داشته باشیم و به همین دلیل در ۶ استان رویداد خواهیم داشت یکی از اصول ما توجه به مناطق محروم است به همین دلیل یک رویداد در جازموریان برگزار می‌کنیم در تلاشیم شاهد یک تجربه کار تیمی بزرگ باشیم ما یک نگاه متفاوت به رویداد پایانی داریم و صرفاً یک اختتامیه نخواهد بود بلکه در تلاشیم رویداد تولید را جمع‌سپاری کنیم.

مشرقی درباره شرایط سنی علاقه‌مندان حضور در این رویداد هم توضیح داد: مخاطب این رویداد دانش‌آموزان کشور هستند طبیعتاً مخاطبان جدی دانش‌آموزان متوسطه خواهند بود اما بچه‌های مستعد دیگر هم می‌توانند بیایند حتی با موبایل هم می‌توانند اثر بفرستند.

وی درباره ورود به مدارس اظهار کرد: در تلاشیم با فعالان زیست بوم کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه داشته باشیم تا یک هم افزایی در این حوزه صورت بگیرد.
مشرقی در پایان درباره انتخاب آن ۶ استان گفت: وجود یک نهاد مردمی در استان‌ها برای ادامه مسیر برای ما مهم بود از همین رو آن ۶ استان را به عنوان همکار منطقه‌ای خود انتخاب کردیم البته یک دلیل هم محدودیت زمانی و اجرایی این رویداد است.

در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر رویداد ملی استاپ موشن رونمایی شد.

اشتراک اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.